WellComms täyttää tänä syksynä kahdeksan vuotta. Siinä ajassa on tapahtunut paljon – etenkin ympäröivä yhteiskunta on ehtinyt muuttua moneen kertaan. Yrittäjän matkaa ovat haastaneet ”kivireet” kuten koronavuodet, Ukrainan sota, Suomen laahaava talous ja maailman johtajien sekoilut. Mitä näitä nyt on. Tekoälystäkin on tullut jo perusarkea. Sehän on muuten erinomainen apuri pakko myöntää.
Silti viestinnän ydintekeminen ja asiakkaiden tarpeet ovat samankaltaisia nyt vuonna 2025 kuin silloin alkutaipaleella – keinot vain ovat monipuolistuneet.
Ehkä suurin muutos on nopeus. Yritysten ja organisaatioiden viestinnässä on nykyään pystyttävä toimimaan lähes välittömästi. Viestinnän “momentumin” aikaikkuna on lyhyt, ja helposti joku muu ehtii nostaa kiinnostavan ilmiön pinnalle ensin – usein vielä nokkelammin ja hauskemmin.
Oman TikTok-tilini avasin (”katselua” varten) vasta tänä syksynä (hei, olen Gen-X) pysyäkseni maailman tahdissa mukana yhtä reaaliaikaisesti kuin perheen teinit. Ja jotta ymmärtäisin paremmin, miten yritykset ja organisaatiot siellä viestivät. Teen PR:ää ja viestintää ajassa, jossa algoritmit päättävät, näkeekö joku edes tämän päivityksen.
Parasta freelancer-työssä on vapaus. Mutta totuus on, että vapauden kylkiäisenä kulkee aina myös kaveri nimeltä epävarmuus. Sen kanssa on vain opittava elämään.
Yrittäjänä olen saanut tehdä juuri sitä, mistä nautin: tuloksellista viestintää ja PR:ää, sisältöjä ja projekteja yrityksille ja organisaatioille mitä erilaisimmista aiheista – terveydenhuollosta ja teknologiasta matkailuun ja rakentamiseen. Jokainen projekti on uusi seikkailu, johon sukellan intohimolla ja aina 100 %:n sitoutumisella. Viestinnässä parhaiten onnistutaan pitkäjänteisellä tekemisellä, mutta kuuluisat “tarttis saada tiedote huomiseksi” -projektit kuuluvat nekin arkeen – ja aina niistäkin on selvitty.
En väitä olevani paras myymään itseäni (kuka muka on, ehkä joku 🙋♀️), mutta työssäni olen sitäkin sinnikkäämpi. En luovuta, jos juttu ei heti resonoi mediassa. En tyydy radiohiljaisuuteen, vaan haluan vastaukset hankaliinkin kysymyksiin. Nostan epäkohdat esiin ja kyseenalaistan huonot toimintamallit. Asiakkaiden sanoja lainatakseni olen usein se “kaivattu käsipari, joka tarttuu juuri oikeisiin asioihin”. Siihen rooliin hyppään yhä mielelläni – oli kyse sitten viestinnän suunnittelusta, mediayhteistyöstä, sisällöntuotannosta tai interim-viestijän pestistä.
Hyvää yrittäjän päivää kaikille yrittäjille, kollegoille ja kanssakulkijoille – jatketaan sinnikkäästi tasapainoilua vapauden ja epävarmuuden välillä. Ja jos kaipaat kumppania viestinnän trapetsille, tiedät mistä minut löytää. 🎪✍️